Ako želite biti tamo gdje su ljudi, bit ćete online. O prednostima digitalnoga marketinga u odnosu na tradicionalni danas, u 2019., ne trebamo puno pisati. Koncentrirajmo se radije na ključne trendove koji će, prema predviđanjima svjetskih kompanija i njihovih analitičara, obilježiti ovu godinu u digitalnom poslovanju.
Mi smo za vas istražili te pokazatelje, prikupili podatke i izdvojili 12 najvažnijih trendova i inovacija na koje je korisno obratiti pozornost ako želite da vam kampanje na društvenim mrežama, Google oglašavanje i ulaganja u web stranice donesu rezultate.
- FACEBOOK – starija publika
Facebook je u još uvijek vodeća društvena mreža, a 41% njegovih korisnika je starije od 65 godina. Ako su vam ciljani potrošači u toj dobnoj skupini, Facebook je dobar izbor za oglašavanje.
Što se tiče mlađe publike i načelne percepcije Facebooka u javnosti, ne valja zanemariti tešku godinu koja je iza te društvene mreže. Do opadanja reputacije doveli su skandali s prodajom korisničkih podataka nakon čega je velik broj korisnika napustio Facebook ili se prestao aktivno služiti tom društvenom mrežom.
Facebook nastavlja gubiti na popularnosti među mladima pa je za neke vrste digitalnih kampanja neprikladan. U 2019. će, bez obzira na to, biti važna platforma s velikim brojem korisnika, a pri oglašavanju putem te društvene mreže pametno je imati na umu generacijske skupine koje se postupno profiliraju kao njegova okosnica.
- INSTAGRAM – popularan među mladima
Facebook ipak nema razloga za brigu jer im je najveća konkurencija društvena mreža koju su kupili. Naravno, u pitanju je Instagram. Platforma koja se temelji na razmjeni slika i video sadržaja vrlo je jednostavna za korištenje i od početka namijenjena pametnim telefonima. Instagram nastavlja vrtoglavo rasti nakon što je premašio brojku od milijardu korisnika. To ga čine najbrže rastućom društvenom mrežom, a korisnička je baza u dobroj mjeri mlađa od 30 godina.
- VIDEO MARKETING!
Video je i dosad bio vrlo važan marketinški alat, a u 2019. se taj trend nastavlja. 72% vlasnika (i voditelja kampanja) kažu da im je video pomogao u povećanju stope konverzija. 52% korisnika (konzumenata kampanja) kažu da im gledanje videa pomaže u donošenju odluke o kupovini proizvoda/usluge.
Nije to vezano samo uz YouTube. Video može biti sastavni dio posta na Facebooku, Instagramu i LinkedInu. Također, live video sve više dobiva na popularnosti. Ljudi rado koriste taj alat za intervjue, demo (prezentacije proizvoda), „behind the scenes“ priče u organizaciji evenata, pokazivanje djelića uredskoga života u digitalnim agencijama, prezentaciju postupka izrade/nastanka proizvoda.
- EMAIL MARKETING – važnost personaliziranoga sadržaja
Email je i dalje jedan od vodećih komunikacijskih alata. Koriste ga milijarde ljudi za osobne, komercijalne, pravne, znanstvene i akademske svrhe. To će biti tako još dosta vremena, a email marketingu kontinuirano raste značaj. On se, naravno, razvija što znači da generički mailovi nisu ni približno učinkoviti kao što su bili nekad. Danas je na cijeni kombinacija automatizacije i personalizacije (uz prevagu na strani drugoga faktora). Na dobrom ste putu ako se uspijevate fokusirati na specifične kriterije pretrage svoga (potencijalnoga) kupca, zatim nastavljate komunikaciju s njim promo ponudom ili demo videom u sklopu personaliziranoga maila. Taj oblik komunikacije korisnike često motivira na akciju, osobito ako je u pitanju kombinacija s remarketingom.
- GOOGLE ADS POSTAJU SVE SUPTILNIJI
Ne tako davno, Google oglasi su se u rezultatima pretraživanja pojavljivali na dvije ili tri pozicije na vrhu prve stranice rezultata. Velik broj korisnika ih je izbjegavao zbog napadnosti.
Kako u svemu, tako i u tome – vremena se mijenjaju. Oglasi više nisu na mjestima na kojima su se javljali prije, a oblikovno postaju sve manje upadljivi. Rad na SEO optimizaciji i dobro pozicioniranje među organskim rezultatima pretrage su uvijek pametna investicija, ali sad otprilike jednako vrijedi i za Google Ads.
Prema izvještajima Wordstreama, u nedavnim se istraživanjima tržišta pokazalo da danas otprilike 65% korisnika rado klikne na Google oglas kad pretražuju nešto s ciljem zaključivanja kupovine ili razmišljajući o njoj.
Postoje različite vrste i tipovi pretraga i nije svima krajnji cilj pronaći proizvod za kupovinu, ali nam ta brojka ipak pokazuje promjene u trendovima i porast popularnosti oglasa. Kako im se smanjuje napadnost, povećavaju se ulaganja u njih u različitim industrijama. U skladu s time, Google Ads će biti vrlo važan i koristan marketinški alat u 2019.
- INFLUENCER MARKETING
Riječ je o vrsti word-of-mouth marketinga koji je usmjeren na osobe od nekog utjecaja u određenim tržišnim nišama (ili u generalnoj javnosti). Te osobe prenose informacije o određenom brendu i šire mu tržišni domet.
Dakle, proizvod se ne oglašava direktno velikoj grupi potencijalnih kupaca, nego je influencer (osoba od utjecaja) plaćena da prenosi informacije o brendu. To je vrlo učinkovit marketinški alat, a influenceri mogu biti slavne osobe (glumci, pjevači, pisci), zvijezde s Instagrama i YouTubea, blogeri i novinari koji putem svojih društvenomrežnih kanala prenose informacije o vašemu brendu.
Jedan od razloga za visoku razinu uspješnosti toga alata je u tome što ljudi više vjeruju svjedočanstvima drugih ljudi nego korporativnim sloganima.
Nakon prvih 6 trendova, donosimo vam pregled nekih koji možda neće biti usko vezani uz naše tržište ili primjenjivi na vaš posao, ali je korisno biti informiran o njima jer nam, između ostaloga, šire vidike i otvaraju nove poglede na važnost digitalnog marketinga u poslovanju.
- MIKRO TRENUCI (MICRO MOMENTS)
Ljudi provedu prosječno 3 sata i 35 minuta dnevno uz svoje pametne telefone. U 2019., u SAD-u će pametni telefoni postati vodeći uređaji za reprodukciju medijskih sadržaja (konačno nadmašujući televizore). To u mnogočemu utječe na način na koji se brendovi moraju ponašati da bi privukli i zadržali pozornost potrošača.
Mikro-trenuci (Micro-Moments), prema Googleovim terminološkim riznicama, novi su oblik dijagnosticiranja i bilježenja obrazaca korisničkoga ponašanja. Korisna je to novokovanica za dobivanje jasnih i konciznih poruka o tome što potrošače zanima i to u svega nekoliko sekundi. Ako na to kojim slučajem morate trošiti više vremena, vrlo ćete lako izgubiti pozornost prosječnoga korisnika interneta.
Ljudi često donose brzopotezne odluke o tome što će jesti, u kojem restoranu, što će kupiti, kamo će otići. U skladu s time, mikro-trenuci koje je trgovcima pametno imati na umu su:
- „ŽELIM ZNATI“ trenuci
- „ŽELIM IĆI“ trenuci
- „ŽELIM RADITI“ trenuci
- „ŽELIM KUPITI“ trenuci
Da biste iskoristili te prakse u 2019., pobrinite se da osmišljavate i plasirate oglase sukladno tome što ljudi obično traže na kojoj platformi. Imajte na umu Google, Google Maps, Amazon, YouTube.
- GLASOVNO PRETRAŽIVANJE
Siri, Google i Alexa su doprinijeli popularnosti korištenja pametnih uređaja za glasovno pretraživanje, a taj će se trend nastaviti i u 2019. Jedan od glavnih razloga je to što ljudi naprosto vole komunicirati pričajući, a sada im njihovi uređaji omogućuju da na taj način pretražuju, kupuju i otkrivaju nove stvari.
S ovim trendom dolaze i izazovi. Osim što je taj trend zasad vezan samo uz englesko govorno područje, rezultati glasovnih pretraga su malobrojniji od rezultata pretrage koja se događa upisivanjem ključnih riječi. Zato je glasovnoj pretrazi dobro pristupati na način koji je usklađen s njezinim postavkama. Bez obzira na to koliko ćete se uspješno nositi s izazovima glasovnih pretraga, u pitanju je važna sastavnica digitalnoga marketinga jer je ljudi sve više koriste.
- DALJNJI RAZVOJ UMJETNE INTELIGENCIJE
Umjetna inteligencija nastavlja preuzimati poslove koje su prije radili ljudi. Može analizirati ponašanje korisnika interneta, obrasce i navike pretraživanja i može koristiti podatke s društvenih mreža i blogova da bi tvrtkama pomogla s razumijevanjem potreba njihovih (potencijalnih) potrošača. U 2019. će se taj razvojni trend nastaviti i doprinositi optimizaciji usluga i korisničke podrške.
Prema nekim će se predviđanjima do 2020. 25% tehnologije vezane uz korisničku podršku temeljiti na chatbotovima. To je značajan porast u odnosu na manje od 2% iz 2017. Poduzeća koja se odluče iskoristiti prednosti umjetne inteligencije u 2919. će štedjeti novac i vrijeme istovremeno ubrzavajući svoj rast i uspješno se noseći s konkurencijom.
- CHAT BOTOVI
Nadovezujući se na prethodnu stavku, dodajemo da će chat botovi u 2019. biti vrlo značajan segment digitalnoga marketinga. Ta tehnologija, temeljena na umjetnoj inteligenciji, koristi instant messaging za komuniciranje u stvarnom vremenu, danju ili noću, sa stvarnim ljudima (korisnicima proizvoda/usluga ili posjetiteljima web servisa). Prema podacima kompanije Gartner, s chat botovima danas komunicira 1,4 milijarda ljudi. Do 2020. 80% manjih ili većih kompanija će se odlučiti za korištenje te tehnologije ili će unaprijediti svoj dosadašnji način korištenja chat botova. Do 2022. chat botovi će pomoći ljudima da uštede više od 8 milijardi dolara godišnje. Posljednji se podatak osobito odnosi na bankarski sektor i na zdravstvo.
Korisnici vole komunicirati s njima zato što daju brze i precizne odgovore, mogu vam predočiti cjelovitu povijest pretraga i kupovina, a uz to nikada ne gube strpljenje. Ti virtualni asistenti nude izvrsnu korisničku podršku dok se ljudi mogu posvetiti složenijim poslovima.
- VIZUALNO PRETRAŽIVANJE
Vizualno pretraživanje (pretraživanje po slikama) je nova razina korisničkoga iskustva. Korisnicima omogućuje da pretragu obave učitavanjem slike i na taj način dobiju prilično konkretne rezultate.
Pinterest je, očekivano, među predvodnicima toga trenda. Osmislili su Lens – alat koji korisnicima pruža mogućnost da fotografiraju predmet i, po učitavanju, doznaju gdje i kako ga mogu kupiti online. Omogućava im također da pretražuju slične proizvode ili pregledavaju pinboardove s povezanim sadržajima.
Pinterest, naravno, nije jedini.
Google Lens je Googleova slikovna tražilica. Prepoznaje predmete, dijelove krajolika i različite druge objekte uz pomoć aplikacije koja je zasad dostupna samo na Pixel telefonima.
Ako fotografirate posjetnicu, u memoriju telefona pohranjujete adresu za kontakt. Ako fotografirate knjigu, možete doći do recenzija i ostalih sadržaja vezanih uz knjigu koja vas zanima. Ako fotografirate zgradu, možete dobiti podatke o povijesti njezine gradnje. Ako fotografirate sliku u muzeju, također – dobit ćete informacije o njoj.
CamFind je mobilna aplikacija za vizualno pretraživanje. Korisnicima nudi mogućnost da traže i nalaze bilo što tako što jednostavno fotografiraju sadržaj koji ih zanima.
Umjesto da upisujete složene zahtjeve u tražilicu, na ovaj način jednostavno tražite po slici, a možete doći i do podataka o usporedbi po cijenama, informacija o mjestima u okolini na kojima možete kupiti proizvod koji vas zanima. Ako fotografirate plakat za film, CamFind će vam pomoći da saznate kad se prikazuje u lokalnim kinima, ponudit će vam trailer i ostale informacije koje bi vas mogle zanimati.
Priključivanje ovom trendu u 2019. dobro će vam doći ako se želite uspješno nositi s konkurencijom.
…i na kraju – zapamtite:
- NIŠTA NE MOŽE ZAMIJENITI DOBAR SADRŽAJ!
Na koncu napominjemo da, bez obzira na tehnološke inovacije i usklađivanje starih platformi s novim potrebama i zahtjevima tržišta, dobar je sadržaj još uvijek osnova content marketinga. Tako je bilo u vremenima kad su se proizvodi prodavali uz pomoć oglasa uz cestu, radio kampanja i televizijskih reklama. Tako je i danas – u doba digitalnoga marketinga.
Kvaliteta će uvijek značiti puno, a danas je osobito važno imati na umu značaj dubinske analize i razmatranja potreba onoga komu su proizvod/usluga namijenjeni. Rad na dubinskom razumijevanju ciljanih tržišnih skupina dobar je put do preciznoga i učinkovitoga targetiranja. To je jedan od trendova u digitalnom marketingu koji je u stalnom porastu, a ostat će tako i u 2019.
Sadržaj koji je namijenjen širokoj javnosti i dalje je važan, ali specijalizirani materijal s jasnim fokusom na konkretnu industriju ili stručnu nišu može vas dovesti do impresivnih rezultata. Takav pristup, u kombinaciji s dugoročnim planiranjem, sustavnim radom na poboljšanju mjerenja KPI-a i pametnim korištenjem analitičkih alata, učinit će vaš sadržaj relevantnim i pomoći vam da unaprijedite posao.